Agama

Muhasabah Pada Tahun Baharu

SETIAP kali tiba 1 Januari, soalan apakah sikap kita sebagai umat Islam dalam menyambutnya sering ditanya dan selalunya, ia akan dijawab de...

31 Dec 2010 / 0 Comments / Read More

Penawar Stres Melalui Zikir, Doa dan Tawakal

TEKANAN perasaan adalah antara penyakit dalaman yang banyak dihidapi manusia zaman ini. Walaupun ia adalah masalah rohani manusia, penyaki...

12 Oct 2010 / 0 Comments / Read More
INFO

Rincian Standard Guru Malaysia

Standard 1: Amalan Nilai Profesionalisme KeguruanAmalan Nilai Profesionalisme Keguruan digubal berlandaskan budaya Institut Pendidikan Guru...

02 Feb 2011 / 0 Comments / Read More

Rokok : Ada Sel Darah Babi

KUALA LUMPUR – Seorang pakar akademik dari Australia semalam mendedahkan satu hasil kajian di Belanda baru-baru ini yang mendakwa menemui s...

02 Nov 2010 / 0 Comments / Read More

Rincian Standard Guru Malaysia


Standard 1: Amalan Nilai Profesionalisme Keguruan

Amalan Nilai Profesionalisme Keguruan digubal berlandaskan budaya Institut Pendidikan Guru (IPG), Tatasusila Profesion Keguruan, nilai murni dalam kurikulum sekolah, nilai utama dalam Perkhidmatan Awam, prinsip utama Etika Kerja KPM, dan Tonggak Dua Belas. Standard ini mempunyai tiga domain utama iaitu:

S1.1 Domain Diri

Domain ini merujuk kepada pegangan nilai diri guru yang sedia ada dan patut dikembangkan supaya guru boleh memberi sumbangan yang lebih berkesan kepada profesion keguruan bagi mencapai matlamat sistem pendidikan negara.

Nilai-nilai yang difokuskan dalam domain ini ialah kepercayaan kepada Tuhan, amanah, ikhlas, berilmu, kasih sayang, sabar, budi bahasa, adil, bertimbang rasa, daya tahan, daya saing dan, tahan lasak, cergas, aktif dan sihat, kemahiran interpersonal dan intrapersonal, semangat sukarela, dan efisien.


S1.2 Domain Profesion

Domain ini merujuk kepada pegangan nilai yang patut diamalkan secara telus oleh guru dalam menjalankan tugasnya sebagai seorang guru yang profesional. Nilai-nilai yang ditekankan dalam domain ini adalah kecintaan terhadap profesion, berketerampilan, integriti, teladan, mengamalkan kerja sepasukan, proaktif, kreatif dan inovatif.


S1.3 Domain Sosial

Guru berperanan sebagai agen sosialisasi dan penjana modal insan dalam masyarakat. Nilai-nilai utama yang patut diamalkan oleh guru adalah keharmonian, kemahiran sosial, semangat bermasyarakat, patriotisme dan kecintaan terhadap alam sekitar.



Standard 2: Pengetahuan dan Kefahaman

Guru yang memiliki dan menguasai ilmu yang mantap dapat meningkatkan profesionalisme keguruan, melaksanakan tugas dengan cekap dan berkesan serta menjadi lebih kreatif dan inovatif.

Bidang pengetahuan yang patut dikuasai oleh guru adalah seperti yang berikut:

S2.1 Falsafah, matlamat, dan objektif pendidikan yang menjadi teras dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.

S2.2 Falsafah, matlamat, objektif kurikulum dan kokurikulum, hasil pembelajaran, dan keperluan pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran yang diajarkan.

S2.3 Kandungan mata pelajaran yang diajarkan.

S2.4 Kandungan Ilmu Pendidikan

S2.5 Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK), media dan sumber pendidikan dalam pelaksanaan kurikulum dan kokurikulum.

S2.6 Strategi untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran yang kondusif.

S2.7 Kaedah pentaksiran dan penilaian, dan penyelidikan tindakan untuk menambahbaik amalan pengajaran dan pembelajaran.

S2.8 Potensi murid dan cara mengembangkannya secara menyeluruh dan bersepadu.


Standard 3: Kemahiran Pengajaran dan Pembelajaran

Standard ini memfokuskan kebolehan guru untuk membuat perancangan, pelaksanaan dan penilaian pengajaran dan pembelajaran akademik dan kokurikulum.

Kemahiran yang patut ada pada semua guru adalah seperti yang berikut:

S3.1 Kemahiran menyediakan perancangan pengajaran dan pembelajaran berdasarkan Sukatan Pelajaran dan takwim dengan mengambil kira perbezaan kebolehan, pengetahuan sedia ada, serta jangkaan pencapaian murid.

S3.2 Kemahiran melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan pelbagai pendekatan, kaedah dan teknik serta mengintegrasikan kemahiran berfikir, kemahiran belajar, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi, kemahiran pemudah cara dan kemahiran mentaksir dan menilai.

S3.3 Kemahiran memantau, mentaksir dan menilai keberkesanan pengajaran dan pembelajaran bertujuan memperbaik pengajaran guru dan meningkatkan pencapaian murid.

S3.4 Kemahiran mengurus bilik darjah; melibatkan pengurusan hubungan kemanusiaan, masa, ruang, dan sumber untuk mencapai pembelajaran yang bermakna dan berkesan.

Posted by





SMK Agama Matang on 10:41 AM. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 comments for �Rincian Standard Guru Malaysia�

Leave comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Pengumuman

Kalendar Hijrah

Lagu Badar

Bahasa Arab Bahasa Melayu

Latihan 3 - Bahasa Melayu

1. Pisahkan ayat di bawah menjadi enam ayat tunggal a) Industri desa dijalankan di desa, menggunakan bahan-bahan semula jadi tempatan da...

30 Sep 2010 / 0 Comments / Read More
Latihan 2 - Bahasa MelayuPenanda WacanaGaya Bahasa
Tips Cemerlang

Rincian Standard Guru Malaysia

Standard 1: Amalan Nilai Profesionalisme KeguruanAmalan Nilai Profesionalisme Keguruan digubal berlandaskan budaya Institut Pendidikan Guru...

02 Feb 2011 / 0 Comments / Read More
Warkah Buat Putera-puterikuMeningkatkan Mutu PembacaanPenyempurnaan Hidup Dengan Membaca
Motivasi

Mengajar Konsep Hijrah Pada Keluarga

KALENDAR Masihi akan berganjak ke tahun 2011 tidak lama lagi dan pertukarannya akan diikuti dengan sambutan yang cukup meriah di segenap pe...

04 Dec 2010 / 0 Comments / Read More

Pentingnya Membuat Teguran

Orang yang dapat menegur orang lain adalah orang yang sedia menerima teguran orang lain Ayat diatas adalah antara kata-kata cerdik pan...

12 Oct 2010 / 0 Comments / Read More

Bertawakal Selepas PMR

Hari ini, 12 Oktober 2010 bukanlah satu tarikh "merdeka" bagi murid-murid tingkatan tiga seluruh Malaysia, tetapi merupakan satu titik perm...

12 Oct 2010 / 0 Comments / Read More

Kualiti A.B.C.D.E.F.G.H.I. Seorang Pelajar

Pengenalan Artikel ini memaparkan 9 sifat, ciri-ciri serta jati diri (keperibadian atau identiti diri) pelajar cemerlang yang diadun berdas...

23 Sep 2010 / 0 Comments / Read More
Peperiksaan

Keputusan PMR 2010

Assalamua'laikum Anak-anak Didik PMR 2010...Keputusan PMR akan diumumkan pada hari Khamis, 23 Disember 2010. Semua murid boleh mengambil k...

17 Dec 2010 / 0 Comments / Read More

Lompatan Untuk Masa Hadapan Bermula

Menjadi tanggungjawab setiap pelajar untuk belajar sepanjang masa, sekiranya ingin mendapatkan kejayaan. Kebolehan sepanjang persekolahan d...

20 Sep 2010 / 0 Comments / Read More
Tips Cemerlang

Rincian Standard Guru Malaysia

Standard 1: Amalan Nilai Profesionalism...

02 Feb 2011 / 0 Comments / Read More

Warkah Buat Putera-puteriku

Buat putera-puteri kami, Ayahanda dan B...

27 Sep 2010 / 0 Comments / Read More
Kisah Teladan

Akibat Susuk

“SUSAH betul... macam ada benda sekat k...

12 Oct 2010 / 0 Comments / Read More

H1N1

Diceritakan bahwa Musa as. pernah menge...

16 Sep 2010 / 0 Comments / Read More
Agama

Muhasabah Pada Tahun Baharu

SETIAP kali tiba 1 Januari, soalan apak...

31 Dec 2010 / 0 Comments / Read More

Penawar Stres Melalui Zikir, Doa dan Tawakal

TEKANAN perasaan adalah antara penyakit...

12 Oct 2010 / 0 Comments / Read More
Photoblog

2010 Matang Gemilang. All Rights Reserved. - Designed by Wandy Infinity